Khamis, Jun 26, 2008

Turkey vs Malaysia

Kali ni kita sembang bola pulak...hehehe. Lepas tengok Turki kalah dengan German 3-2 aku rasa biasa je. Sebab Malaysiapun biasa kalah. Apa nak heran. tapi ada beza kekalahan Turki dengan Malaysia. Ini antara bezanya:

  • Mutu Permainan
Turki punya mutu permainan memang tinggi. Passing bagus. Tepat kepada kawan.
Malaysia punya mutu pemainan tak payah cakaplah. Punyalah bagus, cakappun tak guna. Sangat bermutu sehinggakan pasukan lawan yang handal-handal kalau main dengan pasukan Malaysia akan kelihatan tak bagus. Ini adalah kerana mutu permainan Malaysia berjaya mempengaruhi pasukan lawan. Passing pulak, Malaysia banyak kelebihannya, mereka bukan saja boleh menghantar bola kepada rakan sepasukan, malah juga boleh menghantar bola tepat kepada pasukan lawan. Ini membolehkan Malaysia membantu pasukan lawan menjaringkan gol. Malaysia juga boleh menghantar bola keluar padang dengan baik. Ini berlaku bila Malaysia mendahului pasukan lawan. Biasanya dengan pasukan-pasukan kerdil. Tapi ada ke pasukan yang lebih kerdil daripada Malaysia? Hebatnya Malaysia!!

  • Semangat juang
Semangat juang pasukan Turki memang tinggi. Daripada berada dalam ketinggalan, Turki boleh mencapai kemenangan, seperti yang mereka tunjukkan semasa menentang Crotia.
Semangat juang pasuka Malaysia lagi hebat. Kalau Malaysia ketinggalan 1-0, mereka boleh main cantik lagi. Kalau dah ketinggalan 2-0, mereka boleh main macam tarining je. Kalau ketinggalan 3-0, mereka masih boleh buat hantaran ke belakang. Kalau ketinggalan 4-0, mereka akan bersemangat kembali dan akan menjaringkan gol. Dan bila dah dapat score 1, mereka kembali tenang dan membiarkan pasukan lawan menjaringkan gol ke 5. Inilah yang berlaku masa Piala Asia kat Bukit Jalil dulu. China 5 Malaysia 1. Biasanya bila Malaysia ketinggalan, pemain akan memikirkan macamana nak patahkan kaki lawan. Sambil fikir bilalah game nak abis.

  • Ranking Dunia
Walaupun Turki kalah dengan German tapi rankingnya naik, tapi Malaysia. Walaupun dah banyak kali kalah, tapi rangking tak pernah naik.

  • Penyokong
Penyokong Turki akan memberi sokongan sampai tamat perlawanan. Tepukan dan sorakan akan berterusan sehingga tamat perlawanan. Peyokong Malaysiapun macam tu jugak. Kalau Malaysia ketinggalan 3-0, lagi 20 minit perlawanan nak tamat, stadium dah mula kosong. Penyokong yang tinggal pulak dan akan maki pemain sampai tamat perlawanan sehingga ke bilik persalinan. Penyokong setia pulak akan ke Corporate Box dan teruskan maki orang2 FAM pulak. Dari Presiden sampai pegawai FAM habis semua kena maki. Aku pun maki gak. Dah dia orang tak nak letak jawatan.

Kelebihan Malaysia yang patut kita bangga adalah, Malaysia suka jadi tuan rumah. Senang sikit, kalau kalah senang penyokong nak maki.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hehe..Malaysia Boleh! kira bagus ape team M'sia. yg penting gaji still jalan.2,3 tahun pahtu dah bleh pencen.dapat pencen lak.dah pencen,jadik penyokong,marahkan pemain baru lak.balas dendam.hidupkan cam roda.

 
Jeng!Jeng!Jeng! - © 2007 Template feito por Templates para Você