Selasa, Mei 26, 2009

Kuliah di Surau Al Islah, Seksyen 7, Shah Alam

Malam ni ustad ada kuliah di Surau Al Islah, Seksyen 7, Shah Alam. Ramai jemaah yang hadir. Khabarnya surau ni dah boleh buat solat Jumaat mulai bulan Jun ni. Tahniah. senanglah penduduk sekitar kawasan tu nak solat Jumaat. Barulah kita boleh tahu ramai ke tak ramai orang Islam kat kawasan tu. Ya la, orang malas nak pergi surau masa ada kuliah ke apa ke. Kalau solat jumaat kita boleh nampak muka yang tak biasa datang masa ada kuliah.

Ustad tengah sign autograf untuk buku dia, Indahnya Hidup Bersyariat.



video

Ahad, Mei 24, 2009

Gambar hari minggu


Ni anak jiran belakang rumah mak aku. Memang suka bergaya. Hari minggu lepak rumah mak aku dia selalu datang lepak jugak. Aku pulak memang suka tangkap gambar. Sejak gambar tak payah cuci lagi ni. Tangkap je lah gambar seberapa banyak yang boleh. Budak ni selalu jadi model aku. Hensem dia.

Ni Ameng nama dia. Kerja tak ada. Tidor je la kerja dia. Tu dia tengah tidorlah tu. Model aku gak ni. Ni lah kucing aku yang hensem tu. Mengada-ngada tidur dalam kotak pulak.

Ni dia dah bangun tidor lah ni. Nak makan lah tu. Mentedarah je kerja dia ni.

Hari bersama ustad


Hari ni ustad ada kuliah di rumah orang di Bangsar. Majlis ilmu ni untuk ahli keluarga, kawan-kawan dan jiran terdekat tuan rumah tersebut. Trend sekarang orang buat kuliah dirumah. Sama macam kat masjid, cuma lokasi dirumah. Bagus juga idea ni.

Ni gambar minggu lepas. Ada kenduri kawin di Ampang. Ustad diminta membaca doa.

Isnin, Mei 18, 2009

Suatu Masa Dulu

Aku dok ronda-ronda kat internet ni jumpa pulak gambar menarik. Terus aku teringat cerita dulu-dulu. Dapur minyak tanah. Aku masih ingat lagi masa kecik-kecik dulu. Dengan dapur minyak tanah cap rama-rama inilah mak aku masakkan aku makanan yang best-best. Hanya dengan dapur minyak tanah inilah. Pergh! Kenangan tu. Kalau nak guna dapur ni kena beli dulu minyak tanah 1 botol kat kedai mamak. Botol kicap.


Inilah gambar gambar dapur yang mak aku guna dulu. Sebijik macam ni la. Bekas kaca kat sebelah kanan tu tempat isi minyak tanah tadi. Susah oo..nak kontrol api dia. Kita kasi bakar kertas dulu, baru cucuh kat sumbu dia.


Yang ni pulak oven yang mak aku guna untuk buat kek dengan kuih raya. Aku ingat lagi masa tu mak aku nak buat kek buah. Hehehe..sekali tak jadi la. Tapi aku makan jugak. Apa nak peduli jadi ke tak jadi. Kalau musim raya, dapur ni lah yang paling penat. Bau kuih raya semerbak harum satu taman perumahan.

Yang ni pulak masa mak aku jual goreng pisang dulu. Fungsi dia macam tong gas lah sekarang ni. Kita isi minyak tanah dalam tu, lepas tu kita pam lah dia. penat oo..pam benda ni. Kalau kita rajin pam, api dia kuat.

Yang ni dapur dia. dapur ni masih banyak jual.

Ahad, Mei 10, 2009

Forum Bersiri di Masjid Negeri Shah Alam






Forum ehwal Islam datang lagi. Kali ni kat Masjid Negeri Shah Alam sendiri. Aku berpeluang pergi ke forum ni. Inilah lokasi forum paling strategik. Ibu negeri Selangor. Zaman UMNO memerintah dulu tak ada program macam ni. Tahniah Dato Hassan Ali, yang berusaha kuat untuk menjayakan usaha baik ini. Semoga mendapat ganjaran dari Allah kelah. InsyaAllah. Forum ni buat di dewan masjid negeri. Aircond, selesa, boleh bersila. Apa lagi kita hendak. Datang dan dengar je . Susah sangat ke?

Ahli panel pulak bukan calang-calang ustaz.Tengoklah poster yang JAIS buat tu. Hebatnya forum ni dibuat pada Sabtu malam Ahad minggu kedua setiap bulan. Pukul 9.00 sampai 11.00 malam.

Pada Jumaat malam Sabtu minggu pertama pulak ada kuliah "Tasawwur Islam Bersama Prof. Dato' Harun Din". Pagi setiap Sabtupulak ada "Bicara Ad-Din". Hebatkan. Sekarang masjid Negeri Shah Alam sudah aku anggap makmur. Banyak lagi program. Orang Shah Alam, rugi kalau tak pergi.

Antara jemaah yang sedang khusyuk mendengar forum.

Budak-budakpun konsentrate ni!!!

Macam biasa lepas forum ada minuman ringan. terima kasih Masjid negeri Selangor!!

Jumaat, Mei 08, 2009

Gila Kuasa atau Kuasa yang menggilakan!!!




Satu dunia dah tengok gambar-gambar ni. Dasat lagi mendasatkan. Perebutan kuasa ini amat menakutkan. Kalau seorang speaker dewan undangan negeri boleh diperlakukan macam tu, kita ni sapa. Apa saja boleh berlaku kepada kita. Kepada Allah kita berserah. Sepenuhnya. Ya sepenuhnya. Aku tak tahu lagi sapa sebenarnya yang berkuasa dan siapa pulak yang benar-benar menjadi gila kerana kuasa.

Kuasa ini benar-benar menggilakan. Sehari sebelum kejadian tu, polis tangkap orang kerana baju hitam. Aku tak tahu samada nak gelak atau hidup dalam ketakutan. Aku rasa nak gelak sebab, gila apa ya. Takkan pakai baju hitam pun salah. Dulu baju kuning. Salah juga. Tu yang aku nak gelak tu. Orang kat Thailand tu buat bantahan pakai baju kuning, lepas tu baju merah pulak. Selamba je polis dia. Bersabar betul polis dia. Mungkin Polis Thailand berpegang dengan ayat "Sabar itu separuh daripada iman". Mungkin polis kat Thailand tu muslim semuanya. Kat sini, pakai baju hitam kena tangkap. Macamana nak fikir tu? Apa yang menakutkan aku pulak, aku ni banyak koleksi baju hitam. Wah takutnya aku. Benar-benar aku takut.



Berbalik pada kes gila kuasa dan kuasa yang menggilakan, orang yang mendapat kuasa selalunya akan jadi gila. Gila untuk terus berkuasa. Lebih-lebih lagi kalau dapat kuasa dengan mengejut. Kuasa yang sebenarnya untuk dia tapi telah diberikan kuasa. Orang-orang yang sepatutnya berkuasa benar-benar teraniaya. Kepada siap kita mahu mengadu dimuka bumi Allah ini. Kuasa yang mengejutkan ini sudah menjadikan orang gila kuasa itu tuhan di mata orang-orangnya.

Aku selaku rakyat yang marah tidak dapat berbuat apa, kalau kita engkar dengan perintah tuhan, maka berdosalah kita. Begitu juga keadaan nya sekarang. Dengan hanya bercadang nak pakai baju hitam, kita akan ditangkap. Ada orang ingin menjadi tuhan.



Adakah apa yang berlaku ini, menurut ajaran Islam? Ni kena tanya ustaz ni. Aku selaku anak Perak berasa amat malu. Perkara macam ni boleh berlaku di negeri Perak. Gua malu beb!! Adakah patut menyeret orang sampai macam tu? Gila apa. Seret speaker dewan pulak tu. Macam kerbau dibuat orang tu. Aku rasa polis patut tangkap peragut-peragut yang tengah mengganas ni, bukan tangkap orang pakai baju hitam. Kesian ooo... dalam seminggu ni 2 kematian bersangkut paut dengan kes ragut. Selesaikan yang tu dulu, darpada seret speaker dewan undangan negeri.

Mohd. Syawal Nabil, 8, menyiram air mawar di pusara ibunya, Saripah Mohd. Noor yang terbunuh selepas diragut, disaksikan kakaknya, Nor Idayu, 12, dua orang adiknya Siti Najwa, 2 dan Nurul Akmal Alisa 6, di tanah perkuburan Kampung Kok Bedullah, Tumpat, Kelantan.

Isnin, Mei 04, 2009

Kita layan Boxing pulak...

Baru-baru ni ada perlawanan tinju. Aku suka gak layan tinju ni. Nak-nak kalau salah sorang tu poyo. Dalam perlawanan Manny Pacquiao lawan Ricky Hatton ni, yang poyonya Hatton la. Kononnya hero British. Hatton dengar ni.....Pooooooodddaaahhhh!!! Kena taruk dengan Pacquiao terus tidor si Hatton ni. Hebat lu Pacquiao!!!






Tengok video ni. Puas hati..ooo

Sabtu, Mei 02, 2009

Cuti Hari Pekerja terbaik...


Hari buruh kali ni ni memang best. Memang cantik surau ni. Lepas tu aku ke rumah kakak ipar aku di Sungai Buloh. Kebetulan ustaz ada tazkirah hari Jumaat di Surau Desa Coalfield, Sg. Buloh, Kuala Selangor. Surau ni sudah boleh menunaikan Solat Jumaat. Dan Jumaat cuti hari buruh baru ni, kali pertama Solat Jumaat berlaku disurau tersebut. Lebih istimewa lagi, khutbah Jumaat hari tu di sampaikan oleh Ahli Parlimen Kuala Selangor,YB Dr. Haji Dzulkefly Ahmad. Dia juga mengimamkan Solat Jumaat hari tu. Aku pun terfikir, bila agaknya kita boleh tengok Perdan Menteri yang dibangga-banggakan tu membaca khutbah jumaat dan seterusnya mengimamkan so Lepas tu ustaz sampaikan tazkira ringkas.



Petang tu aku terus cabut balik. Malam tu ustaz ada kuliah di Masjid baru Taman Kosas. Juga satu lagi masjid baru yang cantik.


Ramai sungguh orang yang datang malam tu. Bertuah sungguh penduduk situ. Kuliah malam tu berjalan sangat lancar. Jelas terbayang, wajah-wajah puas penduduk Taman Kosas malam tu. Lepas tu ada makan. Turut hadir malam tu Adun Lembah Jaya YB. Tuan Khasim bin Abdul Aziz. Tengok lah gambar. Maaf kalau gambar tak cantik. Korang doakan la aku murah rezeki, bolehlah aku beli kamera DSLR yang canggih tu. Amin




 
Jeng!Jeng!Jeng! - © 2007 Template feito por Templates para Você